Program osnovne šole
Izobraževanje ni to, kar učitelj podaja; izobraževanje je naravni proces, ki ga vsak posameznik vrši spontano in ni pridobljeno s poslušanjem besed temveč z lastnimi izkušnjami v okolju.
– Maria Montessori
Materiali in kurikulum
Učilnica montessori, velik prostor z občutkom odprtosti, predstavlja učno okolje kombiniranemu oddelku z vsaj tremi starostnimi skupinami.
Razred je razdeljen na področja, ki jih pogosto razmejujejo odprte omare s policami. Na vsakem področju so »materiali«, to je izraz za razvojne, učne predmete za delo na določeni vsebini nekega področja (umetnost, matematika, jezik, zgodovina, geografija, naravoslovje). Le – ti morajo biti mikavni za otroke, da pritegnejo njihovo pozornost in se s pomočjo ponavljajoče se uporabe naučijo konceptov. Vsak material ima primarni namen, zaradi katerega ga imamo v razredu. Materiali so razporejeni po policah, kjer imajo stalno mesto. Otroci jih vedno pospravljajo na svoje mesto, da so tam pripravljeni za drugega otroka. Zelo je cenjena občutljivost za skupnost in spoštovanje za potrebe drugega.
Knjige postanejo pomembnejša sredstva za učenje v osnovni šoli montessori, ko so otroci starejši.
Svoboda v izbiri
Otroci nimajo stalnih sedežev, delajo lahko za katerokoli mizo, tudi na preprogah, položenih na tla. Tekom dneva se prosto gibljejo po razredu. Delo lahko izberejo sami ali v lastno oblikovanih skupinah. Z nekaj izjemami je večina predstavitev v manjših skupinah. Predstavitve (ali učne ure) ima učitelj, ko so otroci za to pripravljeni.
Učitelj v oddelku montessori
Učitelj otroke opazuje pri delu in je pozoren, ali znajo materiale dobro uporabljati. To mu namreč pove, ali snov razume. Učitelj predstavitev, učno uro, ponovi, v kolikor učenec materiala ne uporablja natančno, pravilno. Ko učitelj vidi, da je učenec osvojil prejšnje vaje in je pripravljen za nov material, ki sledi prejšnjemu, naredi novo predstavitev. Materiale znotraj kurikularnega področja učitelj predstavlja v hierarhičnem zaporedju. Med materiali na različnih področjih kurikula pa obstaja kompleksna mreža medsebojnih povezav.
Ko otrok dela z vsemi materiali, vemo, da je dosegel tudi vse cilje. Učiteljeva vloga je, da z opazovanjem in analizo otrokovega dela, pozna vsakega otroka in njegov nivo znanja ter ga usmerja k nadaljnjim izzivom.
Maria Montessori je menila, da je globoka koncentracija bistvenega pomena, da otroci najbolje oblikujejo svojo osebnost in da do nje pride s pomočjo dela z rokami, torej z materiali.
Učni načrt
Učni načrt, ki ga pedagog montessori v resnici vsakodnevno uporablja, je otrok sam: izhaja iz tega, kar otrok sedaj je in ga pelje k znanju, ki sledi. Pri tem mu pomagajo priročniki, ki jih je sestavil v času študija pedagogike montessori. Priročnik obsega vse materiale določenega predmeta: opisana je sestava materiala, posredni, neposredni cilj, ki ga dosegamo; starost, pri kateri običajno otroci posegajo po tem materialu ter razširitve. V teh priročnikih je torej opisan kurikulum.
Otroci za uspešno pridobivanje znanje in ohranjanje veselja do učenja in raziskovanja ne potrebujejo ocen, zato v šoli montessori ni pisanja testov in spraševanja.

